Porady - Warto wiedzieć

Zmęczenie, którego doświadczamy po długiej podróży samolotem, którego powodem jest zakłócenie rytmu dobowego dnia i nocy, nazywane jest potocznie jako Jet Lag.

Zmęczenie spowodowane jest przez podróżowanie po różnych strefach czasowych. Objawy obejmują zmęczenie, senność, rozstrój układu pokarmowego, zaburzenia wzroku, zaniki pamięci i drażliwość. Jet Lag bardziej daje się nam we znaki podczas podróży w kierunku wschodnim. Wskazówki to ograniczenie spożycia alkoholu i kofeiny, picie dużej ilości wody, drzemki i regularne  spacery po kabinie samolotu. Tabletki nasenne nie są zalecane w przypadkach nadzwyczajnych.

Jest Lag - zmęczenie podczas długich lotów - porady dla turystów

Nasze ciało to system zsynchronizowany. Noc i dzień odróżnia przez działanie promieni słonecznych dzięki związkom chemicznym w mózgu i neuroprzekaźnikom, zwłaszcza melatoniny. Wiele procesów w organizmie jest planowanych w tym 24-godzinnym fizjologicznym  "zegarze". Są to temperatury, hormonów, trawienie, tętno, ciśnienie krwi i stany mózgu. Ta szybkość zmiany aktywności w okresie 24-godzinnym nazywana jest rytmem okołodobowym.

Podróż do innej strefy czasowej zakłóca rytm dobowy. Brak snu przed i podczas podróży może również przyczynić się do wystąpienia objawów. Nie ma lekarstwa na Jet Lag, ale jego skutki mogą być zmniejszone dzięki starannemu planowaniu podróży.

Objawy zmęczenia podczas podróży samolotem tzw. Jet Lag

  • Zmęczenie
  • Senność
  • Rozstrój trawieniowy
  • Zaburzenia świadomości i podejmowania decyzji
  • Zaniki pamięci
  • Drażliwość
  • Apatia

Latanie na wschód lub na zachód robi różnicę.

Twój rytm dobowy (zegar biologiczny) jest mniej zachwiany w przypadku podróży na zachód. To dlatego, że podróżowanie na Zachod "przedłuża" działanie zegara biologicznego (normalna tendencja zegara biologicznego w większości z nas jest nieco dłuższa niż 24 godziny). Podróż na wschód, jednak działa w opozycji do zegara biologicznego. Jeśli źle znosisz zmęczenie podczas podróży lotniczej, może warto rozważyć kierunek zachodni, jeśli to możliwe.

Jak zmniejszyć objawy Jet Lag

  • Upewnij się, że posiadasz wystarczająco dużo snu przed wyjazdem. Deficyt snu uwidacznia efekt zmęczenia podczas lotu.
  • Jeżeli lecisz w kierunku zachodnim, spróbuj iść spać tak późno, jak to możliwe na dwa, trzy dni przed wyjazdem. Pozwoli to na łatwiejsze dostosowanie się do nowej lokalizacji. Na przykład, jeśli lecisz z Melbourne do Londynu, spróbuj spać w 1-2 w nocy na dwa-trzy dni przed odlotem z Melbourne.

Co robić podczas lotu samolotem:

  • Ograniczyć lub unikaj alkoholu i napojów zawierających kofeinę.
  • Pij dużo wody.
  • Postaraj się zdrzemnąć, gdy czujesz się senna.
  • Jedz małe posiłki częściej, wybierając lżejsze żywności, takich jak owoce i warzywa.
  • Noś luźne, wygodne ubranie.
  • Jeśli to możliwe, chodzić po kabinie.
  • Noś zatyczki do uszu.
  • Noś maskę na oczy.
  • Maksymalizacja komfortu z poduszką wspierającego swoją szyję i głowę.

Dostosowanie do nowej strefy czasowej

W zależności od osoby, organizm potrzebuje od kilku dni do kilku tygodni, aby zaaklimatyzować się do nowej strefy czasowej.

Rzeczy do zapamiętania - zmęczenie podczas lotu i nowa strefa czasowa

Jet lag jest rodzaj zmęczenia spowodowanego przez podróże po różnych strefach czasowych.
Organizm potrzebuje od kilku dni do kilku tygodni, aby zaaklimatyzować się do nowej strefy czasowej - około jeden dzień na każdą godzinę zmiany stref czasowych.
Strategie obejmują maksymalizację ekspozycji na światło dzienne, aby "zresetować" swój zegar biologiczny oraz ucinanie drzemek w ciągu dnia, na krótko, gdy jesteś śpiący.