Sprawdź, ilu nauczycieli i z jakim przygotowaniem powinno odpowiadać za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczki szkolnej, w której biorą też udział dzieci z zespołem Aspergera.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny dyrektor szkoły zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę poza jej obiektami. Natomiast zgodnie z § 32 tego rozporządzenia przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się, uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki, w jakich będą się one odbywać. Kryteria te uwzględnia się również przy ustalaniu programu zajęć, imprez i wycieczek.
Ponadto, zgodnie z § 5 rozporządzenia w sprawie krajoznawstwa i turystyki, organizację i program wycieczki dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, kondycji, sprawności fizycznej i umiejętności.
W związku z tym to, ilu nauczycieli z jakim przygotowaniem będzie odpowiadać za bezpieczeństwo uczniów, ustala dyrektor.
Przepisy nie wskazują konkretnej liczby i przygotowania nauczycieli opiekujących się uczniami podczas wycieczki. Na ustalenia w tym zakresie ma wpływ zarówno liczba uczniów, jak i ich potrzeby, a także specyfika i warunki wyjazdu. Biorąc pod uwagę inne rozwiązania dotyczące np. wsparcia dodatkowego nauczyciela w przypadku, gdy w grupie są uczniowie z niepełnosprawnością (opieka na świetlicy, organizacja oddziału integracyjnego) – dyrektor musi ocenić w konkretnej sytuacji jak zorganizować opiekę nad uczniami.
Marzenna Czarnocka, ekspert portalu ePedagogika.pl