Co trzeba zrobić, aby zdobyć patent motorowodnego sternika morskiego? Jak wygląda kurs przygotowawczy oraz późniejszy egzamin? Jakie warunki należy spełniać, by móc do niego przystąpić? Jeżeli zmagacie się z tego rodzaju pytaniami, zapraszamy do lektury naszego krótkiego kompendium wiedzy.
Osoby pragnące zdobyć patent motorowodnego sternika morskiego muszą spełniać następujące warunki:
Co ważne, kursanci pragnący zdobyć patent motorowodnego sternika morskiego nie muszą wcześniej posiadać żadnych uprawnień. Są jednak zobowiązani zdawać egzamin w wersji poszerzonej o wiedzę niezbędną do uzyskania pierwszego stopnia uprawnień, czyli patentu sternika motorowodnego.
Mając patent motorowodnego sternika morskiego, można samodzielnie prowadzić następujące typy jednostek:
To jednak nie koniec. Zgodnie z e § 13. ust 1. rozporządzenia, jeżeli posiadacz patentu motorowodnego sternika morskiego ma też patent żeglarza jachtowego, automatycznie nabywa on uprawnienia właściwe dla jachtowego sternika morskiego. Może zatem prowadzić:
Mimo iż w 2013 roku zniesiono obowiązek odbycia kursu szkoleniowego przed przystąpieniem do egzaminu na stopień motorowodnego sternika morskiego, zdecydowanie warto wziąć w nim udział.
Tego rodzaju szkolenie pozwala szybko i sprawnie opanować niezbędną wiedzę oraz umiejętności praktyczne, a tym samym zwiększa szanse na pomyślne zdanie egzaminu i uzyskanie uprawnień. Szkolenie w zależności od szkoły trwa od kilku dni do tygodnia.
Kurs na motorowodnego sternika morskiego składa się z części teoretycznej i praktycznej, polegającej na ćwiczeniu manewrów. Teoria obejmuje natomiast takie zagadnienia, jak:
Aby podejść do egzaminu, należy zgromadzić odpowiednie dokumenty. Są to:
Koszt przystąpienia do egzaminu to 350 zł. Opłatę można uiścić gotówką. Uczniom oraz studentom do ukończenia 26 roku życia przysługuje zniżka w wysokości 50% pod warunkiem okazania ważnej legitymacji studenckiej.
Jak wygląda egzamin? Podobnie jak kurs, składa się on z dwóch części – teorii oraz praktyki. Do uzyskania pozytywnej oceny konieczne jest pomyślne zaliczenie obu elementów.
Część teoretyczna ma formę pisemną i trwa 120 minut. W tym czasie zdający mają rozwiązać zadanie nawigacyjne oraz zdać test składający się z 75 pytań jednokrotnego wyboru. Należy udzielić poprawnej odpowiedzi na co najmniej 65 z nich.
Część praktyczna polega na wykonaniu jachtem motorowym zadań wskazanych przez komisję egzaminacyjną. Aby uzyskać zaliczenie, trzeba prawidłowo wykonać każdy z elementów, przy czym dopuszczalne jest jednokrotne powtórzenie źle przeprowadzonego manewru.
Po pomyślnym zdaniu obu części należy wypełnić wniosek do Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego o patent motorowodnego sternika morskiego. Koszt jego wydania to 50 zł. W tym przypadku uczniom i studentom do 26 roku życia również przysługuje zniżka, na takich samych zasadach, jak przy opłatach egzaminacyjnych.
Pomoc w przygotowaniu artykułu: szkolenia żeglarskie Ocean Team Sailing School.